woensdag, oktober 15, 2003

Roger & Me

Helaas had ik de tv-gids niet goed genoeg doorgespit om te weten dat Roger & Me gister op Canvas werd uitgezonden. Hij was dan waarschijnlijk ook gefiled onder ‘documentaire’. Het is Michael Moore’s eerste film en je ziet duidelijk dat de maker van Bowling for Colombine hier al goed op dreef was. Roger & Me is uit ’89 en gaat over het ineenstorten van de economie van Flint, een stad in Michigan. Roger Smith, de baas van General Motors, heeft beslist dat de autofabriek moet sluiten. Michael vindt dat Flint een historisch recht op die autofabrieken heeft en probeert Roger te spreken. Dat lukt ‘m pas aan het einde van de docu. Het is schitterend om te zien hoe de stad zich in alle bochten wringt om een nieuwe markt aan te boren: toerisme. Daarom openen ze het grootste indoor pretpark ooit, Autoworld. Het moet na een half jaar al weer sluiten wegens bezoekerstekort.
Roger & Me haalt het niet bij Bowling, maar is zeker de moeite waard. Ik zeg moeite omdat anderhalf uur tegen misstanden aan te kijken. Hoe geestig de voorbeelden ook kunnen zijn (het vrouwtje dat konijnen verkoopt met de vraag: ‘pets or meat?’) je wordt er naar van. ***