maandag, november 03, 2003

Intolerable Cruelty

De gebroerders Coen staan altijd garant voor kwaliteit. Elke film uit hun oeuvre is weer een verrassing: Blood Simple, Raising Arizona, Miller's Crossing, Barton Fink... awel lees 't lijstje nog maar eens na op imdb. Dit is voor het eerst dat ze een film maken aan de hand van een script dat niet van hunzelf is. Ze werkten wel mee aan de screenplay, maar dat kan ook haast niet anders met hun hoge visuele eisen. Het is, zoals bij al hun films, even wennen allemaal. George Clooney schittert als over-the-top yupperige versierder & advocaat, Catherine Zeta Jones is perfect gecast als überbitch. De film doet een beetje denken aan War of the Roses, waar manlief van Catherine Michael Douglas in speelde. Vechten om de liefde met een onafgebroken woordenstroom. Humor waar ik aan moest wennen en een grap op het einde waarvan ik van mijn bioscoopstoel viel van het lachen. Ontlading waarschijnlijk, want echt heel grappig is deze comedie niet. Misschien moet ik hem daar nog een keer voor zien, The Big Lebowski vond ik de eerste keer ook niet zo leuk als de tweede. ***