woensdag, januari 14, 2004

Dancer in the dark


Mijn tv-tip voor vanavond: Dancer in the dark. Lars von Trier heeft vorig jaar de beste film gemaakt met Dogville en ik begin hem alleen maar meer te waarderen. Hij schuwt het experiment niet en weet toch keer op keer films op te leveren die overtuigend en meeslepend zijn. Het begon al bij een van zijn eerste film Europa. Toen ik daar tien seconden van in een filmprogramma op tv had gezien, was ik verkocht. Een kerkdienst in een verwoeste kerk waar het dak vanaf was gebombardeerd, waardoor de sneeuw naar binnen viel. Zucht... wat mooi. Ik zou ook over Dancer het liefst zeggen dat je 'm moet zien, maar er zijn ook redenen om het niet te doen. Het verhaal is namelijk loodzwaar en de film is echt te lang. Aan de andere kant is daar Björk die de rol van haar leven speelt en dat echt fantastisch doet. Ook zit er fantastische muziek in die de omgevingsgeluiden gebruikt voor de composities. En dan zitten er dansscenes in die met tientallen dv-cameraatjes tegelijk zijn opgenomen. Machtig, meesterlijk, briljant. ***