dinsdag, februari 24, 2004

Hard Target

Aanstaande donderdag bij Veronica: Hard Target. Dit is John Woo's Hollywooddebuut. De kleine man uit Hong Kong regisseerde daar meesterlijke actiefilms, die mij begin jaren negentig waanzinnig inspireerden. Dit is Actie met een hele grote A, nooit eerder vlogen er zoveel kogels de rondte in, werden zoveel mensen vermoord, werd slowmotion zo uitgebreid gebruikt. Met The Killer bereikte hij een van z'n hoogtepunten, alhoewel de Aziatische humor en erecodes ook wel eens op de verkeerde lachspieren werken. Zijn afscheid nam hij met Hard Boiled ("the highest movie bodycount ever") en ook dit is een meesterwerk op actiegebied. Dan is het toch raar dat zo'n topregisseur aan de slag moet met een enorm B-script (elitaire jagers jagen op mensen in de stad) en een enorme B-acteur (jawel: Jean Claude Vandamme). En toch weet hij zijn stijl te behouden en bewerkt hij het script zodanig dat zelfs een suffe ontmoeting in een duffe havenlocatie zo vol visuele flair wordt gebracht dat het de ontmoeting van de eeuw lijkt. De film moet het hebben van de actie, niet van de rest. Bij John Woo weet ik het nog steeds niet. Het ene moment verveel en erger ik me suf (Broken Arrow, Windtalkers) het andere moment ben ik in vervoering (Face/Off, Mission Impossible II). Het is nu wachten op Paycheck, alhoewel die ook al neergesabeld is door de pers. Zucht. ***