maandag, mei 10, 2004

Touching the Void

U moogt gerust weten: ik ben niet het type dat naar de bioscoop rent om een documantaire te gaan zien. Mijn laatste docu in de bios was Bowling for Colombine, en ja de ‘waarheid’ zo gebracht wordt, is het prima te doen. Maar ja, dat soort films zijn vrij zeldzaam. Totdat ik geattandeerd werd op Touching the Void. Het is een bewerking van het boek dat ik ademloos uitgelezen heb: Over de Rand. Hierin beschrijft bergbeklimmer Joe Simpson hoe hij met een compleet verbrijzeld been een onmogelijke val overleefd en dan ook nog in z’n eentje de berg afklimt. Het loopt goed af ja, maar dat weet je ook al vanaf het begin. Hoe had ie anders het boek kunnen schrijven of, zoals nu, de film kunnen vertellen? Dat maakt deze docu namelijk zo aantrekkelijk: de echte mensen vertellen over hun belevenissen terwijl acteurs de bizarre klimtocht naspelen. Deze combinatie zorgt voor een superspannende ervaring die mij op het puntje van m’n stoel hield gekluisterd. Spannender dan menig thriller en zeker de leukste docu sinds tijden. De beelden van de bergen zijn schitterend, de fotografie is niet altijd even super maar toch een absolute aanrader. Waardering: ***