vrijdag, november 07, 2003

The Reckoning

Ik heb mijn tijd weer eens heel fijn verdaan met een op het eerste gezicht veel belovende film. Men neme een moordmysterie in de middeleeuwen, een veelbelovende acteur en een veteraan en plaatst dat tegen een schitterend winterberglandschap. Paul Bettany speelt een verstoten priester, Willem Dafoe de leider van een groep troubadours. Samen ontrafelen ze een (en nu ben ik zeer cynisch) ingewikkeld moordmysterie wat aan elkaar hangt van macht, corruptie en sex. De eerste tien minuten van de film denk je nog dat het spannend kan worden. De shots zijn echt schitterend, ijskoud, wijds. Maar het verhaal, het geacteer en voornamelijk de bizarre -laten-we-alles-door-elkaar-gooien montage zijn van een kwaliteit waar een debuterend filmacademiestudent z'n neus zou ophalen. Deze film is een grote waste of time. O ja, mijn grote favoriet Vincent Cassel (l'appartement, La Haine) speelt een grote rol die naar ik gok in twee dagen is opgenomen. Hij heeft in totaal vijf minuten screentime... Laat dus maar lekker liggen. *