dinsdag, juli 08, 2003

Minority Report

Steven Spielberg is een raar mannetje. Met zijn films heeft hij al een heel scala aan thema's en onderwerpen voorbij doen komen, van slavenproblematiek tot buitenaardse wezentjes, van dino's tot robots. De man is een vakman, geen twijfel over mogelijk. Met veel precisie kan hij een verhaal vertellen, goed afgewogen in scenes en decoupage. Hij wil regelmatig z'n best doen op een verhalend shot (hier kom ik binnenkort op terug) en weet de kijker te raken. Maar de laatste tijd word ik een beetje moe van Steven. Hij blijft het zoeken in de toekomst (Jurassic Park, A.I., Minority Report) en alhoewel dat prachtige visies en gadgets oplevert, voel ik een afstand ontstaan. Bij Minority Report voelde ik me geen moment betrokken bij de hoofdpersoon, het gebeurt allemaal ver van mij vandaan. De film is prachtig geschoten, alles baadt in een scherp wit licht wat je het gevoel geeft dat de zon te hard schijnt in de toekomst. De gadgets van de toekomst zijn ook gaaf. Maar het verhaal zuigt... **/half